like

Thursday, November 27, 2008

NUR-CInta teragung-nur arisa

NUR.....aku mula berkenalan dengannya pada tahun 2007.Pada masa itu aku  berumur 17 tahun dan Nur berumur 16 ketika itu,tetapi dia sudah mengambil spm ketika umur 16 kerana lompat tahun semasa PTS.Aku mula kenal dengan NUR secara tidak disengajanya.Nur katanya dia dapat no aku memang tak disengajakan.Nur sering kali menekan random no fon,semacam takdir saja.Pada mulanya aku sukar untuk percaya,mungkin Nur dapat no aku dari mana - mana rakanku.semasa detik perkenalanku,aku masih bersekolah di sekolah menengah teknik Shah Alam.aku menetap di hostel, takut untuk tinggal diluar sebab tiada saudara mara yang terdekat disana.oleh kerana aku tinggal dihostel,sudah menjadi peraturan bahawa pelajar tidak dibenarkan membawa HP. tapi aku kuatkan diri,terus mana datangnya kekuatan ini aku tidak pasti.

Semasa perkenalan aku sedikit sebanyak dapat mengenali nur. nur dikatakan ulat buku. Oleh sebab nur suka membaca, dirumah nur mempunyai 700 buah novel.Nur memberitahu aku lagi dalam sehari dia dapat membaca 4 buah novel.Nur juga sangat - sangat baik orangnya,walaupun dia sakit tapi dia sangup buat apa saja untuk rakan - rakan dia.Ita adalah adiknya yang.Nur anak sulung.Ita ini lebih suka bersosial dan lebih matang tentang dunia luar.Nur katakan lagi padaku pernah rakan mengambil kesempatan untuk membuat folio addmath,bukan 1 tapi 4 folio sekali.Demi rakan....Nur sangup tolong rakannya.Selain itu,memang tak dinafikan Nur ini seperti anak emas pada keluarga juga saudara - mara terdekat.Sesiapa saja akan terpikat dengannya.Jadi tidak mustahil nur sering diberi buah tangan ataupun ganjaran selepas cemerlangnya dia dalam peperiksaan.tepai Ita  selalu mengambil kesempatan menggunakan barang - barang nur HP,laptop,ipod hampir semuanya Ita menggunakannya  dan Ita menggunakan barang - barang nur tanpa izin dan mengangap barang - barang yang dipinjam itu seperti kepunyaan dirinya sendiri. Selain itu,NUR kurang bersosial,nur sukar hendak berkawan ,juga kurang berkomunikasi terutamanya dengan laki.aku juga dapat tahu Nur ini seorang yang kuat belajar.aku selalu mengambil kesempatan untuk belajar tips - tips belajar dari Nur.Mungkin tips - tips ini akan berguna tatkala SPM akan menjelma tak lama lagi.Semasa SPM makin hampir tiba aku semakin renggang dengan Nur,mungkin masing - masing sibuk dengan persiapan terakhir sebelum SPM."SPM adalah penentu masa depan"ayat itu terngiang - ngiang lagi ,tetap aku ingat sampai bila - bila pesanan pakar motivasi.


Apabila selesainya bermati - matian untuk menghadapi SPM.Nur kembali bermesej dengan aku dan aku dapat berita yang paling mengejutkan dalam sejarah hidupku.Nur memberitahu yang dia mempunyai penyakit barah otak,nur memberitahu lagi dari tingkatan 3 lagi dia sudah mempunyai sakit barah otak.Nur mengatakan bukan dia tak ingin memberitahu,tetapi takut aku risau terhadap dia,mungkin boleh menghilangkan fokus aku semasa SPM.Barah otak bukanlah penyakit yang boleh dibuat main.Hari semakin hari yang mendatang.semakin lama aku merasakan perasaan lain terhadapnya.Pada mulanya,suka hendak berkawan sahaja dengannya yang sering bagi aku semangat juga tips menghadapi peperiksaan.Tetapi lain jadinya perasaan ini.


Tarikh "6.1.08" adalah tarikh keramat bagiku setelah 4 - 6 bulan aku dan nur berkenalan. hari demi hari aku lalui hari bersama Nur dan aku ingin sangat berjumpa dengan Nur.Aku takut sangat jikalau aku tak sempat nak jumpe nur lagi.Nur punye kesakitan semakin rungsing.Nur selalu pengsan dan koma untuk berberapa hari sudah menajadi perkara biasa bagi dia dan bagi aku situasi itu amat memedihkan aku teramatlah risau kepadanya. Oleh kerana situasi semasa itu tidak memihak padaku yang tiada perkerjaan pada masa itu. Sudah banyak aku minta pekerjaan tetapi ditolak,apakan daya.jadinya aku tiada duit untuk kemana - mana.malu aku ingin meminta duit kepada mak.Jadinya aku batalkan hasrat aku ingin jumpanya malahan nur yang seminggu koma berterusan makin membuatkan aku rindu padanyaa.


Pada tarikh 19.2.08 sudah aku dikhabarkan berita yang mengembirakankan.Tak dapat aku gambarkan,Nur mengatakan dia ingin aku menjumpa aku pada keesokkan harinya bersamaan 20.2.08 dan masa itu jugalah aku tidak mencukupi duit untuk keluar berjumpa dengan dia.Aku gagahkan diri aku,hatiku terlalu mengatakan aku mesti berjumpa nur tak kira apapun terjadi.Aku tak sedar yang aku menitiskan air mata aku semasa aku meminta mak aku duit dan aku beritahu mak yang aku nak jumpe nur dan nur mempunyai sakit barah otak.Alhamdulilah,Bebekalkan RM30 aku keluar untuk ber-dating dengan nur.aku membonceng motosikal dan bertemu nur di Bukit bintang kerana dia meminta ayahnya hantarnya ke sana yang kebetulan ayahnya berjumpa client disana.Tempat Bukit bintang seperti tiada apa - apa sahaja.terus aku membawa Nur ke mid valley ,pada masa itu, itulah tempat yang selalu pergi.aku dan nur berjalan - jalan nur disana,aku rasakan masa begitu cepat berlalu dan belum cukup puas aku bersama nur tetapi aku cukup bertuah aku dapat juga berjumpa dengan nur.aku anggap ia satu pengalaman yang aku tidak pernah lupa dan aku harap sangat hubungan aku berkekalan sampai bila - bila.


6 April 2008,Sebulan lebih yang lepas memang tak disangka pertemuanku dengannya bukan hanya pertama kali tetapi yang kali terakhir.Tidak sangka pertemuan itulah kali terakhir akanku melihat wajahnya.Pertemuan itulah tidak dapat aku dambakan kemanisannya ketika bersama  Nur .Baru aku tahu hari ini  Nur telah pergi selamanya kerana sakitnya itu.Ita adiknya semalam baru saja memberitahuku setelah  Nur selama 2 minggu dah meningalkan dunia ni.Ita berkali-kali mohon maaf kepadaku,bukan sebab ita dan keluarganya tak ingin  beritahu awal tetapi sebelum  Nur pergi  Nur menyuruh untuk merahsiakan benda ini sebelum dia pergi.Aku paham amanat orang mesti dilunaskan..memang aku tidak sangka selepas pertemuan yang pertama itu,dia terus tidak berhubungan denganku dan terlalu banyak aku hantar mesej dan masih tiada jawapan hanya perasaan hampa sahaja yang aku dapat dan hari ini baru aku tahu.Bagiku sukar untuk mencari Nur..Nur lah cintaku..Cintaku selamanya..biarpun dia sudah tiada..tetapi aku tidakkan lupakan dia.Ita ada mengatakan semasa Nur sadang tenat Nur masih memegang gambarku dan semasa die pergi ditangannye masih mempunyai gambarku.Aku amat bersyukur dapat menjadi BF  Nur  walaupun hanye untuk sementara.Selain itu,Ita mmberitahu, sebelum  Nur pergi dia ada ingin memberi sesuatu kepadaku yan Ita sendiripun tidak tahu apa bendanya.Ita akan beriku benda tu selepas Sebulan pemergian die..aku akan menunggu....menunggu dan terus menunggu dan sampai sekarang aku masih tidak dapat dan mencari Ita lagi.Aku sudah kehilangan nombor contact dengan Ita.Jadi sukar untuk aku mencarinya.Sesungguhnya kehilangan Nur umpama hilangnyea sebutir emas bagi keluarganya yakni Nur dpt 12A1 dalam SPM dan aku ...Al-Fatihah moga - moga  Nur ditempatkan bersama2 golongan orang yang bertaqwa dan dirahmati Allah...AMIN.... nur-1991-19 MAC 2008   

CUBE HAYATI LIRIK AYAT - AYAT CINTA INI...lirik yang hampir sama kisah aku dan nur. <3


desir pasir dipadang tandus

segersang pemikiran hati

terkisahku di antara cinta yang rumit

bila keyakinanku datang
kasih bukan sekadar cinta
pengorbanan cinta yang agung
ku pertaruhkan
maafkan bila ku tak sempurna
cinta ini tak mungkin ku cegah
ayat ayat cinta bercerita
cinta ku padamu
bila bahagia mulai menyentuh
seakan ku bisa hidup lebih lama
namun harus ku tinggal kan cinta
ketika ku bersujud
ketika ku bersujud








PleaseLIKE!!

20 comments:

Anonymous said...

too sad.
jgn sedey2 taw.
i mybe xley gnti kn tmpt NUR di aty u.i paam.u syg NUR N ANA.tp i xkesah kowt.bile u need i.jz call me.i alway b bside u.
i ade syg.

@ SYAFIRA @ said...

erm...sedey gak cite abng..
erm...jgan sedey2...
erm...tabahkan la hati mu..
erm...semoga abng dapat ape yg abng mahu...
n semoga bertemu teman n cinta yg baru..
simpan la NUR sebagai kenangan..
erm..huhu..
erm...abng klu nk karya abng yg abng bg tu...bg tau kt blog adk..k..nnti adk bg blek..k..
huhu =)

Anonymous said...

jgn bsedih bah...
knang nur arisa dlm doamu...
herm~

@ SYAFIRA @ said...

betul2 tu..

Anonymous said...

abg z ni kn rmai pminat...
cari jela yg len ye...
btol x syafira?? ngeee~

.: misz crabz :. said...
This comment has been removed by the author.
.: misz crabz :. said...

amin. :)

and z,
u're done with the past,
so here you are to the future !
tabahkan hati,
gambatte kudasai ! :)

Anonymous said...

Nur-Ayt2 cnta...
Lgu utk ku ape??
Pdahku... hihi

Anonymous said...

read again~
shf.

3L4Zzz said...

salam..
byk2 cite plg aq suka cite ni..
seday sgt ..
ingat kan nur dlm doa mu k..
n yg utama skrg ko hapy kan ana..

aira syahirah said...

salam.. z aira dh bca.. too sad n realy2 tough love story i,ve ever heard... z kna byk doa kn Nur di sana.. dia yg dh pegi dh tentu ade tmpat d sana.. kita yg msh hdup nie blum tntu lg.. jd bt la sgala ape yg tlah dye pesan kn pd z.. n who is ana?? huhuhuhhu.. not bad mr.romeo.. huhuhu.. take a gud care of ana if u realy love her.. hak3..!! papai ^_6

Anonymous said...

hidup sbg manusia hanye smntara. mgkin pemergian arwah ade hikmah-Nya. sbg cntoh, abg akn sntiasa tbah dan memndg ke hdpn. ktorg lak, sedari bhwe nyawa kte akn ditarik pd ble2 mse shje begitu jge dgn org yg kte syg. tq sbb abg sebarkn ttg pemergian arwah mmbuat sy t'fikir utk menyanyangi org i2 sblm pemergiannya.

sophie said...

thiz story cedey la..='(
hope dpt jumpe lelaki cm Z..
ada lg ke ?hehe..

shf ®© said...

saye bace lagi.

Anonymous said...

z...
lmbt gle piqa komen...
huhuh
urm da staun mase brlalu...
epy dga life u yg brtmbh ok now...
piqa ase z taw y z ade ramai kwn utk share pr0b...
u should ase bertuah k...
ape yg piqa mrepek ni... huhuh
t8 c alwizz my fwenn

Anonymous said...

z...
bwu dpt bkak blog z...
urm da staun arwah pegi...
i'm epy 2 c ur life yg better n0w...
z, piqa nak z ase brtuah c0z z ade rmai kwn d sisi z time z perlu...
please t8 c of urself...
ap yg piqa mrepek nih... huhuh
ch0w...
t8 c

anys said...

abang senior, kisah u tragis gyle kott. huhu~
tetiba i terfikir, 'sanggupkah aku kehilangan dye'? cehceh.

ezani said...

waa...even ak xsuke lagu ni..tp bile bace lam blog ko..hati ak tibe2 sebak..to my beloved zuhir...xsume kite nak kite dpt..mngkin ade yg lagi baik tok ko nnti..insyaAllah...

fragileheart-kiddy(= said...

ya Allah Z, sedihnya cerita u ni. sumpah airmata i meleleh baca benda ni :'( tp ni cite lama ke? hehe.

Anonymous said...

Tidak mungkin seorang manusia itu terlepas dari diuji oleh Yang Maha Esa. Allah itu lebih tahu segala-galanya..berlajarlah untuk berfikir luar dari kotak fikiran.Fikirkan sesuatu kejadian itu dari perspektif yang lain. Setiap kepayahan, kesedihan, kedukaan dan kesusahan adalah hadiah dr Allah utk hamba nya agar hambanya dpt belajar menjadi lebih seseorang yg lebih baik. Kaitkan semula kisah yg terjadi sebagai pengajaran utk kita lbh menghargai hidup ini yang hanya sementara. Jangan dikenang2 cinta manusia sebagai cinta abadi dan agung..Tapi kenang lah cinta dari Pencipta cinta yang memberi ujian kpd hambanya kerana sayangnya DIA pd hambaNya.Tanda orang yg redha dgn ujian Allah adalah dgn cara mendekatkan diri padanya..sujudlah pd nya..buanglah keegoan dan dekatkan diri padaNYA. Seseorang yg dpt cinta manusia belum tentu akan dpt cinta Allah..tapi seseorang yg dapat cinta Allah..pasti akn dapat cinta manusia.